Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowoczesny system sprawdzania biletów parkingowych we Wrocławiu. Kontrolerem jest... samochód

Jakub Mielcarz
Jakub Mielcarz
Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Michał Perzanowski / Polska Press
Blisko rok temu we Wrocławiu została wprowadzona innowacja w systemie kontroli biletów parkingowych - samochody e-kontroli. Są naprawdę efektywne, przez pierwsze półrocze 2023 roku sprawdziły ponad milion pojazdów, a Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta wystawił o wiele więcej mandatów. Kierowcy, uważajcie!

Samochody zdały swój egzamin

Samochody prowadzą e-kontrole w Strefach Płatnego Parkowania już od ponad roku. Pierwsze miesiące ich działania miały charakter weryfikacyjny.

- W tym czasie system był kalibrowany i parametryzowany do naszych potrzeb, aby zoptymalizować wszystkie procesy. To m.in. sprawne odczytywanie numerów, zdalna weryfikacja z bazą, opłaty wnoszone za pomocą parkomatów lub operatorów mobilnych - mówi Gazecie Wrocławskiej Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Samochody mają też funkcję kontroli posiadanych abonamentów parkingowych i rozpoznają pojazdy zwolnione z opłat.

Zobacz też:

Samochody e-kontroli - jak wygląda ich praca?

- Mandaty może wystawić policja lub straż miejska i wiążą się zazwyczaj z łamaniem przepisów o ruchu drogowym, natomiast opłata za postój w miejscu objętym opłatą w strefie SPP administrowanej przez ZDiUM, jest opłatą administracyjną i za nieopłacony postój wystawiamy zawiadomienie o stwierdzeniu braku wniesionej opłaty. Zawiadomienie jest wystawiane po dwukrotnej kontroli przez pojazd skanujący, weryfikacji numeru w bazach danych i (w razie wątpliwości) dodatkowej weryfikacji przez pracowników biurowych - tłumaczy dalej Ewa Mazur.

Dzięki efektywności samochodowych kontrolerów, ZDiUM zrezygnował z etatu kontrolera strefy KBU, a także zredukował liczbę kontrolerów pieszych do dwóch osób.

- Czterech naszych kontrolerów pełni rolę kierowców pojazdów skanujących. Pracują w godzinach obowiązywania opłat w SPP i ŚSPP a więc dwuzmianowo, pozostali dokonują dodatkowej weryfikacji w biurze. W przypadku wątpliwości bywa konieczna, gdyż na tablicach mogą znajdować się zabrudzenia, przyklejone liście etc. - dodaje Mazur.

Zobacz też:

Piesi kontrolerzy czy samochody - kto jest efektywniejszy?

W ostatnich trzech miesiącach 2022 roku kontrole Stref Płatnego Parkowania były prowadzone zarówno przez ludzi, jak i samochody.

Statystyki są jednoznaczne:

  • w IV kwartale 2021 r. - wystawiono 16 370 zawiadomień (kontrole piesze z udziałem 21 kontrolerów),
  • w IV kwartale 2022r - wystawiono 21 679 zawiadomień, z czego 15 556 pochodziło z e-kontroli i 6 116 z kontroli pieszych

Od stycznia do czerwca 2023 roku doszło do dokładnie 1 044 398 kontroli, wskutek czego wystawiono 43 335 mandatów. Kto jest więc bardziej efektywny? Pokazuje to prosta statystyka: 40 kontrolerów pieszych sprawdza w miesiącu mniej więcej tyle samo aut, co dwa samochody e-kontroli.

  • styczeń 2022 - 4 964 zawiadomienia (bez e-kontroli, której wówczas jeszcze nie było),
  • styczeń 2023 - 10 073 zawiadomień, z czego z e-kontroli - 9 000,

- E-kontrola jest bardziej efektywna niż kontrole piesze, z przyczyn oczywistych pojazd skanujący może pokonać większe odległości i w krótszym czasie skontrolować obszar kilkukrotnie większy aniżeli pieszy kontroler. W przypadku pojazdów skanujących nie występują również żadne ograniczenia czy przeszkody wynikające z warunków atmosferycznych - kończy Ewa Mazur.

Zobacz też:

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto